GUIDE för alla som utför AdBlue Delete

Endast för professionellt utförande.

Om du inte hittar ditt fordon eller ECU i listan betyder det att ingen åtgärd behövs.

ADBLUE :

Renault/Nissan/Dacia/Fiat EDC17C84

Koppla bort kontakterna till ureatanken, rensa DTC med diagnostik i EOBD generisk (INTE Renault) och ta bort batteripolen i 4-5 minuter. (Om bilen inte startar i original skick, utför en reset för att starta den innan du skriver vår fil.)


Fiat Marelli 9df 1.3 motor

  1. Skriv filen med allt anslutet.

  2. Tändning PÅ, rensa DTC i DCU och ECU.

  3. Tändning AV, koppla bort DCU (DCU måste vara fritt från DTC innan bortkoppling!).


Fiat Marelli 9df 2.3 motor

Lämna allt anslutet. Om AdBlue-varningar kvarstår efter att filen har skrivits, utför en reset med diagnostikutrustning ELLER skicka oss EEPROM så utför vi reseten åt dig.


PSA Delphi DCM6.2 (C/A)

Koppla bort kontakterna till ureatanken och utför “Filling Urea Reservoir” och “Urea Reservoir Replacement” med diagnostikutrustning.


PSA Delphi DCM7.1 (DCM7.1A / DCM7.1B)

  1. Skriv vår fil.

  2. Koppla bort kontakterna till ureatanken (under bilen, 2 kontakter ovanför tanken).

  3. Utför AdBlue-reset med diagnostikutrustning.


PSA EDC17C60

Koppla bort kontakterna till ureatanken och utför “Filling Urea Reservoir” och “Urea Reservoir Replacement” med diagnostikutrustning.


Iveco EDC17C49

Om bilen är utrustad rekommenderar vi att även skicka DCU (AdBlue-modul) för modifiering (DCU17PC42 placerad bakom strålkastaren) tillsammans med ECU-filen.


Mercedes ECU (CRD3, EDC17, MD1, SID… Siemens, Bosch, Delphi…)

Koppla bort AdBlue ECU (placering: bilar i bagageutrymmet, Sprinter/Vito i kupén).


BMW ECU (EDC17, MD1)

Koppla bort AdBlue ECU (placerad i bagageutrymmet på de flesta modeller).


PSA MD1CS003

Koppla bort kontakterna till ureatanken och utför AdBlue-reset med diagnostikutrustning.


Renault/Nissan/Fiat MD1CS006

Rensa DTC med diagnostik i EOBD generisk (INTE Renault) och ta bort batteripolen i 4-5 minuter.


Renault/Nissan/Fiat MD1CS016

  1. Utför AdBlue-reset i original.

  2. Skriv filen.

  3. Utför kodning med Renolink enligt bild (https://ibb.co/s9tCy0Z).

  4. Koppla bort AdBlue ECU.


Toyota Denso

Koppla bort AdBlue-modulen/pumpen.


FCA / Fiat / Alfa EDC17C69

Koppla bort AdBlue-modulen (DCU).


Ford DCU17PC42/DCU17PC43 (med SID212)

DCU-lösningar utan modifiering av motor-ECU är aldrig 100% tillförlitliga. Innan du skriver filen måste du utföra en reset. Efter en lyckad reset måste ALLA VARNINGAR, NEDRÄKNINGAR och DTC vara BORTA. Skriv sedan vår fil.

Observera att framtida problem fortfarande kan uppstå om något elektriskt fel inträffar och motor-ECU rapporterar DTC igen. I så fall finns det inget som kan göras från DCU.


Mitsubishi / Hyundai / Mazda – Denso ECU

Både ECU och DCU måste modifieras.


Isuzu Transtron / Bosch EDC17C83

Både ECU och DCU måste modifieras.

DPF :*****************

Alla märken/ECU: Utför DPF-reset i original innan du skriver vår fil.

Hyundai/Kia DCM3.7

Koppla bort DPF-temperatursensorer och differenstrycksensor.