Partikelfilter DPF programmering

Vad är en DPF?

Ett dieselpartikelfilter även kallad DPF är ett filter som finns i downpipen av avgaserna och är speciellt utformat för att minska mängden dieselpartiklar (sot/aska) som passerar igenom. Syftet med detta filter är att skapa renare/mer miljövänliga avgaser som släpps ut i atmosfären.

Ett dieselpartikelfilter kommer gradvis att bli begränsat och mer igensatt som en normal del av dess livslängd. En process som kallas regenerering är utformad för att ibland “rensa ut” partikelfiltret. Tyvärr kräver detta specifika körförhållanden och när dessa inte uppfylls kan graden i vilken filtret är blockerat överträffa motorstyrningens förmåga att regenerera filtret – vilket leder till problem med effektbortfall (se detaljerad lista nedan) och även i det absolut värsta fall, risk för motorn i bilen på grund av överhettning av filtret.

En blockerad DPF kan orsaka många problem, inklusive effektförlust, ekonomi och gasrespons. I mer extrema fall kan filter som är extremt blockerade göra att motorn inte startar alls.

Potentiella orsaker

Generellt sett orsakas en blockerad DPF vanligtvis av ett annat underliggande problem. Det är värt att utföra ytterligare diagnostik för att hitta vägorsaken till blockeringen.

Saker som kan leda till en blockerad DPF:

  • Korta resor – Fordon som kör mycket “stadskörning” är mer benägna att blockera på grund av att DPF inte når upp till temperaturen. För att DPF-regenereringsprocessen ska fungera effektivt och bränna bort kolavlagringarna måste motorn ofta komma upp i temperatur.
  • Felaktig Termostat – En termostat som inte fungerar som den ska bidrar till att bilens motor temperatur inte når upp till rätt värde för en lyckad regenering.
  • Glödstift – Glödstift som inte fungerar bidrar till partikelfilter som blockeras med tiden.
  • Felaktiga sensorer – DPF:er har flera sensorer som är installerade före och efter filtret. Dessa sensorer är monterade för att övervaka före och efter temperatur och tryck i filtret. Om en eller flera av dessa sensorer misslyckas kan regenereringsprocessen inte utföras effektivt.
  • Felaktig EGR-ventil – EGR-ventilen är utformad för att återcirkulera avgaser tillbaka in i motorn innan de passerar genom DPF. Om EGR inte fungerar effektivt eller blockeras kommer mängden avgaser som passerar genom DPF att öka, vilket kan påskynda DPF-blockeringen.
  • Felaktiga virvelklaffar – På samma sätt som EGR-ventilen är virvelklaffarna monterade för att hjälpa till med utsläppskontrollen på fordonet. Om dessa inte fungerar effektivt kan det potentiellt påskynda DPF-blockeringen.
  • Misslyckad regenerering – För att DPF ska kunna regenereras finns det vissa villkor som måste uppfyllas. Om dessa förutsättningar inte uppfylls kommer DPF inte att regenereras. Se här för mer info – http://wiki.ross-tech.com/DPF

Symtom och felkoder på DPF

Det finns flera felkoder och symtom som kan peka mot en felaktig/blockerad DPF.

Symtom:

  • Förlust av kraft
  • Högre bränsleförbrukning
  • Minskad gasrespons
  • Svårare / Misslyckas med att starta
  • Limp-läge

Varningsljus:

  • DPF-ljus (gul symbol)
  • Glödspiral- och motorstyrningslampor

Vanliga Felkoder:

  • P2463 Dieselpartikelfilter; för hög sotansamling
  • P2002 Partikelfälla Bank 1 Verkningsgrad under tröskelvärdet – P2002 00 – Fel (18434/P2002/008194)
  • P2453 Dieselpartikelfilter; Differenstrycksensor – P2453 00 – osannolik signal (18885/P2453/009299)
  • P2452 Dieselpartikelfilter; Differenstryckgivare – P2452 00 – Elect. Fel (18884/P2452/009298)
  • P2454 Dieselpartikelfilter; Differenstryckgivare – P2454 00 – Kortslutning till GND
  • P0472 Dieselpartikelfilter; Differenstrycksensor – Signal för låg – Defekt
  • P2458 Dieselpartikelfilter P2458 00 – Regenereringstid

Andra relaterade fel

  • P1958 Avgastemperaturgivare 2 Bank 1 (G448) – P1958 00 – Kort till Plus
  • P2080 Avgastemperatursensor 1 bank 1 (G235) – P2080 00 – osannolik signal
  • P242A Avgastemperatursensor 3 Bank 1 – P242A 00 – Felfunktion
  • P242B Avgastemperatursensor 3 Bank 1 – P242B 00 – Område/prestanda
  • P246E Avgastemperaturgivare 4 Bank 1 – P246E 00 – Elektriskt fel
  • P246F Avgastemperatursensor 4 bank 1 – P246F 00 – osannolik signal

LÖSNINGAR PÅ DPF PROBLEM

Det finns fyra huvudsakliga lösningar när du upplever en blockerad DPF. Det är också värt att diagnostisera fordonet eftersom en blockerad DPF ofta kan orsakas av ett annat problem. (Kontrollera DPF-sensorer, EGR-ventil, virvelspjäll, glödstift, olja, termostat m.m.).

1. Rengör DPF

Den första lösningen skulle vara utföra en partikelfilterrengöring. Med vår innovativa teknik behöver DPF inte tas bort för en grundlig rengöring. Vi har utvecklat en metod som gör det möjligt att effektivt rengöra partikelfiltret medan det fortfarande är monterat på fordonet.

Fördelar
– Priset för detta är vanligtvis en bråkdel av en ersättningsenhet.
– Fordonet kommer att förbli som det kom från fabriken vilket innebär att det kommer att hållas inom tillverkarens garanti.
– Efter test visar det ett tydligt fall i DPF avgastryck och lägre EGT:er.

Nackdelar
-Fortfarande en extra kostnad för fordonsägaren

2. Forcerad regenerering

Den andra lösningen är att prova en forcerad regenerering. Detta är för bilar som bara har börjat visa symtom på att DPF blockerar. Om detta inte fungerar kan DPF vara för långt borta för denna process.
Fördelar
– Om den påtvingade regenereringsprocessen är framgångsrik är detta det billigaste sättet att bota en blockerad DPF.
Nackdelar
– En påtvingad regenerering kan inte alltid utföras, beroende på hur blockerad DPF är.
Se här för detaljer om regenereringsprocessen – http://wiki.ross-tech.com/DPF

3. Byt ut partikelfilter

Den tredje lösningen skulle vara att ersätta DPF. Generellt sett kan dessa vara mycket dyra från återförsäljarna, vissa kostar uppemot 20.000:- + moms. Eftermarknads-DPF är också tillgängliga till en bråkdel av kostnaden men är vanligtvis av lägre kvalitet.

Fördelar
– Fordonet kommer att förbli som det kom från fabriken vilket innebär att det kommer att hållas inom tillverkarens garanti.
– De flesta DPF:s håller över 15000 mil innan blockering, så du bör förvänta dig detta från en ny enhet.

Nackdelar
– En ny enhet plus jobb är dyrt att utföra.
– När det gäller inställning är ett DPF-filter (nytt eller blockerat) en massiv begränsning av luftflödet och EGT (avgastemperatur) vilket resulterar i lägre effektsiffror.

4. Ta bort partikelfilter

Den fjärde lösningen är att ta bort DPF tillsammans och eliminera problemet utan risk för att samma problem uppstår i framtiden.

Vi måste meddela att detta är olagligt i Sverige. Fordon med DPF borttagen kommer att misslyckas med en besiktning.
(När du köper våra delar är det kundens ansvar att se till att de följer regler och lagar som gäller).

Fördelar
– En DPF Delete inklusive programvara är vanligtvis minst halva priset för en ny ersättningsenhet.
– Eliminerar alla chanser att DPF blockerar igen i framtiden och ytterligare utgifter.
– Att ta bort filterelementet kommer att öka luftflödet och sänka EGT (avgastemperatur) vilket resulterar i bättre prestanda och ekonomi.

Nackdelar
– I Sverige anses det vara olagligt att ta bort original utsläppsutrustning som inkluderar DPF och EGR-ventiler.
– Att ta bort DPF kommer att påverka tillverkarens garanti.
– Ökar utsläppen från fordonet.

Vill du få din optimering utförd för att njuta ännu mer av din bil eftersom den går snabbare eller mer ekonomiskt?

Oavsett om du vill optimera din bil för högre prestanda eller lägre ekonomi. Kontakta då Lovlitek genom att fylla i kontaktformuläret här på sajten, ringa oss eller skicka ett e-postmeddelande. 

huv står öppen på en vit Audi q8