Växellådsoptimering
DSG / S-Tronic / BMW ZF | OPTIMERING
Vi optimerar de flesta DSG, S-Tronic och Bmw ZF växellådor. Denna typ av växellådsoptimering används ofta i kombination med motoroptimering där vridmomentet överstiger det maximalt tillåtna för original programvaran i växellådan. Alla våra växellådsoptimeringar är skräddarsydda efter just din bil.
Att optimera en växellåda kan ge flera fördelar
-
Bättre bränsleekonomi: Genom att optimera växellådan kan man få en jämnare kraftöverföring vilket kan minska bränsleförbrukningen.
-
Bättre prestanda: En optimerad växellåda kan öka bilens acceleration, topphastighet och övergripande prestanda.
-
Förbättrad hållbarhet: En växellåda som är optimerad för bilens specifika användningsområde kan minska slitaget på växellådans komponenter vilket kan förlänga dess livslängd.
-
Minskad ljudnivå: En väl optimerad växellåda kan minska ljudnivån och vibrationerna från bilens drivlina vilket kan ge en mer bekväm körupplevelse.
-
Ökad körglädje: En optimerad växellåda kan ge en mer responsiv och smidig körning vilket kan öka körglädjen och förbättra förarens upplevelse av bilen.
Sammanfattningsvis kan optimering av växellådan ge en rad fördelar som kan förbättra bilens prestanda, bränsleekonomi, hållbarhet och körglädje.
VOLKSWAGEN, AUDI, VAG:
DSG / S-tronic växellådor:
DQ200 Gen2 / DQ200 MQB / DQ250 MQB / DQ380 / DQ381 / DQ382 / DQ400E / DQ500 / DQ500 MQB
DL501 Gen1 / DL501 Gen2 / DL382 / DL800
ZF AL450 / ZF AL451 / ZF AL551 / ZF AL951
Porsche:
PDK3000 / DL501
BMW:
ZF6HP (E-serien) / ZF8HP (F-serien) / GS19 (G-serien)
Några saker vi kan ändra vid optimering:
– Optimerad respons och körbarhet.
– Jämnare och finare växlingar i Drive läget.
– Helt nytt körprogram i Drive och Sport läget.
– Vridmoments begränsningar justerat efter önskemål.
– Växlingspunkter justeras.
– Launch control aktiveras på bilar som ej har det som standard och kan justeras.
– Fördröjning minskas på paddlarna.
– Förbättrat värmeskydd för skydd av växellådan.
– Justera kraft på cylindrarna som håller lamellerna.
– Höja RPM Limit m.m.
Tillval:
– Bort programmering av “Kick down”.
– Bort programmering av automatisk växling i manuellt läge.
– Individuellt satta växlingspunkter.
– Individuellt satt launch control.
– Rullande launch control (i vissa fall)
VAG DSG / S-Tronic Växellådor - Prislista alternativ
STEG 1
Borttagna vridmomentgränser
Växelvisning i D-läge
STEG 2
Växeldisplay i D-läge
Borttagen vridmomentgräns för 3:e och 6:e växeln
Höjd linjetryckskartläggning för högt ingående vridmoment.
Omkonfigurerad DEC-logik, med liknande logik som i M-bilar (tillgång till fler växlingslägen).
Ännu snabbare växling i M/Sport+, absolut omedelbar paddelrespons.
Omkalibrerade växlingspunkter i D- och S-läge för att förbättra gasresponsen.
Ingen automatisk uppväxling i M/Sport+-läget.
Växellådan behåller det aktuella inställda läget när DSC är avstängt.
Launch Control aktiverad (uppdatering av DSC, DME eventuellt nödvändig även på vissa bilar).
Behåller alla funktioner för ECO-läget, inklusive fri fart.
STEG 3
Steg 2 plus:
Omkalibrerat S/Sport+-läge för rullracing och tävlingsbanor. Växellådan håller motorn i det övre varvtalsintervallet hela tiden och växlar på tävlingsbanan som en erfaren racerförare.
Alla andra lägen är opåverkade och är 100 % lämpliga för daglig användning.
STEG 1
Fixa den 1:a och 2:a växelns eftersläpning
Öka vridmomentbegränsningen
Inaktivera automatisk uppväxling i manuellt läge
STEG 2
Steg 1 plus följande:
Optimerad startkontroll
STEG 3
Steg 1 och 2 plus följande:
Ytterligare ökning av vridmomentbegränsningen
Ökat kopplingstryck
Snabbare växlingstider
Fördröjning av växelspaken borttagen
Optimerade växlingspunkter i D och S
STEG 1
Inaktivera eller öka varvtalsgränsen för tvångsuppväxling i manuellt läge.
Inaktivera automatisk kickdown i manuellt läge
Tyvärr kan vi inte ställa in dessa växlar för att få ett bättre vridmoment på grund av deras torra kopplingskonstruktion.
STEG 1
Ökar vridmomentgränsen från 360NM (265ft/lbs) till 500NM (368ft/lbs).
Inaktivera automatisk uppväxling i manuellt läge
STEG 2
Steg 1 plus följande:
Inaktivera automatisk kickdown i manuellt läge
Optimerad startkontroll
STEG 3
Steg 1 och 2 plus följande:
Öka vridmomentbegränsningen till 650nm
Öka kopplingstrycket
Snabbare växlingstider
Fördröjning av växelspaken borttagen
Optimerade växlingspunkter i D och S
BMW ZF Växellådor - Prislista alternativ
STEG 1
Optimerade D växlingspunkter för att underlätta sportig, men ändå ekonomisk körning.
Optimerad växlingsstrategi för körning i uppförsbacke och nedförsbacke
Optimerat uppvärmningsbeteende
Optimerad låsning av vridmomentomvandlaren i 1:a/2:a/3:e växeln.
Sänkt lägsta varvtalsgräns för manuellt läge
Anpassade vridmomentgränser för trimmade motorer.
Kickdown borttagen i manuellt läge
Växelvisning i instrumentbrädan i D/S/M-lägena
STEG 2
Steg 1 plus följande:
Optimerade D- och S-växlingspunkter för bättre acceleration vid del- och fullgas.
Tightare, sportigare uppväxlingar i D/S/M-läge.
Snabbare responstid för paddeln
Höjda vridmomentgränser för trimmade motorer.
STEG 3
Steg 1 och 2 plus följande:
Rasliknande uppväxlingar med ökat vridmoment.
Växlingstiderna är ca 50 % snabbare i S/M-lägena.
Växlingstiderna är ca 25 % snabbare i D-läge.
Riktigt manuellt läge (ingen automatisk uppväxling i M-läge).
Automatisk varvtalsanpassning (gas – klick) vid nedväxling i S/M-lägena.
Ännu högre vridmomentgränser för trimmade motorer.
STEG 1
Borttagna vridmomentgränser
Växelvisning i D-läge
STEG 2
Växeldisplay i D-läge
Borttagen vridmomentgräns för 3:e och 6:e växeln
Höjd linjetryckskartläggning för högt ingående vridmoment.
Omkonfigurerad DEC-logik, med liknande logik som i M-bilar (tillgång till fler växlingslägen).
Ännu snabbare växling i M/Sport+, absolut omedelbar paddelrespons.
Omkalibrerade växlingspunkter i D- och S-läge för att förbättra gasresponsen.
Ingen automatisk uppväxling i M/Sport+-läget.
Växellådan behåller det aktuella inställda läget när DSC är avstängt.
Launch Control aktiverad (uppdatering av DSC, DME eventuellt nödvändig även på vissa bilar).
Behåller alla funktioner för ECO-läget, inklusive fri fart.
STEG 3
Steg 2 plus:
Omkalibrerat S/Sport+-läge för rullracing och tävlingsbanor. Växellådan håller motorn i det övre varvtalsintervallet hela tiden och växlar på tävlingsbanan som en erfaren racerförare.
Alla andra lägen är opåverkade och är 100 % lämpliga för daglig användning.
Kontakta oss för att boka tid
Steg 1, Steg 2 och Steg 3 växellådsoptimering utförs av specialisterna på LOVLITEK. Kontakta oss genom att fylla i kontaktformuläret här på webbplatsen, ringa 0760-210970 eller skicka ett e-postmeddelande till info@lovlitek.se.