Hur gör man en motoroptimering?
VÄLJ DIN BIL:
OPTIMERINGSMETODER
OBD OPTIMERING
Optimering via OBD uttaget i bilen är den metoden som är mest förekommande.
Vad är OBD för något?
OBD står för “On Board Diagnostics”.
Detta är den vanligaste metoden för att extrahera programvara från bilens ECU.
Under en OBD optimering ansluter vi utrustning via en kontakt till bilens diagnosport.
Samma anslutning används vid diagnos utläsning av bilen.
Fördelen med optimering via OBD
- Vid OBD avläsning får man direktkontakt med motorns ECU
- Programvaran är enkel och snabb att installera
- Efter OBD-optimering kan motorn enkelt återställas till sitt ursprungliga skick
- Mjukvaran är osynlig vid servicetillfällena
BÄNKLÄGE / BENCH MODE
Nya generationer av motorstyrdon, ECU, omborddatorer, innehåller ofta ett minne som är svårt eller omöjligt att komma åt via OBD kontakten. Flertal biltillverkare har hög säkerhet för åtkomst till deras programvara.
Bänkläge är ett enkelt och innovativt kommunikationssystem som låter dig läsa hela innehållet i ECU:n utan att behöva öppna den. Endast ström- och datasignalkablarna behöver anslutas till ECU-kontakten (pinout).
Det finns anslutningsmanualer för varje styrenhet.
Krävs att man tar ut ecu ur fordonet för att läsa och skriva den på “bänk”.
BOOTMODE OPTIMERING
Ibland är säkerheten så hög för att läsa och skriva i tillverkarens ecu att det krävs en mycket avancerad metod. Bootmode. Detta innebär att vi måste plocka isär din ecu och läsa ur programvaran direkt på “moderkortet”. Innebär ofta att man behöver använda en bootsticka på en punkt i ecu:n för att få åtkomst till programvaran.
Även här krävs det att man tar ut ecu:n ur fordonet.