Växellådsoptimering

DSG / S-Tronic / BMW ZF | OPTIMERING

Vi optimerar de flesta DSG, S-Tronic och Bmw ZF växellådor. Denna typ av växellådsoptimering används ofta i kombination med motoroptimering där vridmomentet överstiger det maximalt tillåtna för original programvaran i växellådan. Alla våra växellådsoptimeringar är skräddarsydda efter just din bil.

Att optimera en växellåda kan ge flera fördelar

  1. Bättre bränsleekonomi: Genom att optimera växellådan kan man få en jämnare kraftöverföring vilket kan minska bränsleförbrukningen.

  2. Bättre prestanda: En optimerad växellåda kan öka bilens acceleration, topphastighet och övergripande prestanda.

  3. Förbättrad hållbarhet: En växellåda som är optimerad för bilens specifika användningsområde kan minska slitaget på växellådans komponenter vilket kan förlänga dess livslängd.

  4. Minskad ljudnivå: En väl optimerad växellåda kan minska ljudnivån och vibrationerna från bilens drivlina vilket kan ge en mer bekväm körupplevelse.

  5. Ökad körglädje: En optimerad växellåda kan ge en mer responsiv och smidig körning vilket kan öka körglädjen och förbättra förarens upplevelse av bilen.

Sammanfattningsvis kan optimering av växellådan ge en rad fördelar som kan förbättra bilens prestanda, bränsleekonomi, hållbarhet och körglädje.

VOLKSWAGEN, AUDI, VAG:
DSG / S-tronic växellådor: 
DQ200 Gen2 / DQ200 MQB / DQ250 MQB / DQ380 / DQ381 / DQ382 / DQ400E / DQ500 / DQ500 MQB
DL501 Gen1 / DL501 Gen2 / DL382 / DL800
ZF AL450 / ZF AL451 / ZF AL551 / ZF AL951
Porsche:
PDK3000 / DL501
BMW:
ZF6HP (E-serien) / ZF8HP (F-serien) / GS19 (G-serien)

Några saker vi kan ändra vid optimering:
– Optimerad respons och körbarhet.
– Jämnare och finare växlingar i Drive läget.
– Helt nytt körprogram i Drive och Sport läget.
– Vridmoments begränsningar justerat efter önskemål.
– Växlingspunkter justeras.
– Launch control aktiveras på bilar som ej har det som standard och kan justeras.
– Fördröjning minskas på paddlarna.
– Förbättrat värmeskydd för skydd av växellådan.
– Justera kraft på cylindrarna som håller lamellerna.
– Höja RPM Limit m.m.

Tillval:
– Bort programmering av “Kick down”.
– Bort programmering av automatisk växling i manuellt läge.
– Individuellt satta växlingspunkter.
– Individuellt satt launch control.
– Rullande launch control (i vissa fall)